Sık Sorulan Sorular - Efecan Sigorta

Sigorta sistemi, ürünleri ve hizmetleri hususunda bilgilere bu sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

  • Trafik Sigortası
  • Zorunlu Trafik Sigortası nedir ve teminatları nelerdir?

  • Trafik Sigortası bir motorlu taşıtın kusurlu olarak üçüncü şahıslara verdiği zararları karşılar. Tazminat ile maddi zararların yanısıra, kazaya ilişkin tedavi giderleri ile zarar gören kişilerin sakat kalması veya hayatını kaybetmesi hallerinde kazada zarar görenin desteğinden mahrum kalanlara ödeme yapar. Destekten mahrumiyet tazminatı kazada hayatını kaybeden veya sakat kalan kişinin yaşına, gelirine göre değişiklik gösterir. 

    Zorunlu Trafik Sigortası'nın teminatları, Maddi Zararlar, Sağlık Giderleri, Sürekli Sakatlık ve Destekten Yoksun Kalma (ölüm) şeklindedir.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Trafik Sigortası kapsamında Kaza Sonucundaki Tedavi Giderleri karşılanıyor mu?

  • Trafik kazası geçirip de, bu kazada yaralanan üçüncü kişilerin kazada kusur oranına, kişilerin genel sağlık sigortalısı olup olmadığına bakılmaksızın, tıbbi malzeme ve ilaç harcamaları da dahil tüm tedavi giderleri SGK tarafından karşılanacak ve SGK tedavi giderlerini Sağlık Uygulama Tebliği (SUT) üzerinden yapacaktır.

    Trafik Sigortası, üçüncü kişinin trafik kazası dolayısıyla bedenen eski haline dönmesini teminen tedavi giderlerini karşılamaktadır.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Ticari taksilerin Trafik Sigortası primi neden otomobiller için belirlenen primden yüksek olabilir?

  • Primler her bir araç cinsinin hasar ve prim toplamlarına göre ayrı ayrı tespit edilir. Bir araç grubu fazla kaza ve hasara sebep oluyorsa, o grup araçların primleri daha yüksek tespit edilir.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Trafik Sigortası manevi tazminat taleplerini karşılar mı?

  • Trafik Sigortası manevi tazminat taleplerini karşılamaz.

    Kaynak: Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Motorlu aracın kazaya karışıp karışmaması Trafik Sigortasının primini etkiler mi?

  • Etkilemektedir. Sigorta şirketleri Karayolları Motorlu Araçlar Mali Sorumluluk Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmelik’te belirtilen basamak ve oranlara göre hasarsızlık indirimi veya prim artırımı uygulaması yaparlar. İşleten sıfatıyla ilk kez trafiğe çıkacaklar için dördüncü basamaktan prim uygulanır.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Trafiğe ilk kez çıkan araçların poliçeleri hangi kademeden tanzim edilir?

  • İşletenin sahip olduğu Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi veri tabanında kayıtlı bitiş tarihi en son poliçe dikkate alınır. Son poliçenin tespit edilemediği durumda, yeni poliçe 4. basamaktan düzenlenir. 

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Trafik Sigortası primleri bütün şirketlerde aynı mıdır?

  • Karayolları Motorlu Araçlar Mali Sorumluluk Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmelik çerçevesinde trafik sigortası primleri sigorta şirketlerince tavan fiyatı aşmama kaydıyla serbestçe tespit edilmektedir.

    Her sigorta şirketi kendi aktüeryal çalışması neticesinde tarifesini oluşturmaktadır. Ancak sigorta şirketi tarafından aynı riske sahip araçlar ve/veya işletenler için akdedilen sigorta sözleşmelerinin aynı prim üzerinden düzenlenmesi esastır.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Araç işleten sıfatını kazandıktan sonra kaç gün içerisinde trafik sigortası yaptırmalıyım? Yaptırmamamın sonuçları ne olur?

  • Araç işleteni sıfatını kazananlar bu sıfatı kazandıkları tarih itibariyle trafik sigortası yaptırmak zorundadır. Söz konusu tarihten itibaren sigorta sözleşmesi yapma yükümlülüğünün yerine getirilmediği her otuz gün için müteakip sigorta sözleşmesinde prim, primin %50’si ile sınırlı olmak üzere % 5 ilave edilerek gecikme zammı hesaplanır.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Aracımı sattım, yeni alıcıya Trafik Sigorta poliçem devir olabilir mi?

  • Trafik poliçelerinde araç satışı olduğu zaman poliçe yeni alıcıya geçmez. Araç sahibi mevcut poliçesini iptal ettirir ve kalan gün kadar prim iadesini alır. Yeni alıcı kendi adına aracın tescil tarihine göre yeni bir poliçe tanzim ettirir.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Evimin önünde park halinde duran aracıma birisi vurup kaçmış, ne yapmam lazım?

  • En yakın polis yada jandarma karakoluna müracaatla zabıt tutturmanız gerekmektedir. Sigorta şirketlerimizin sizler için sunduğu 7/24 saat yardım hizmetinden yararlanabilir,arabanızı çekici ile en yakın servise çektirebilirsiniz.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Hangi durumlarda kaza tespit tutanağı doldurulmayacaktır?

  • Aşağıdaki durumlarda bu tutanak DOLDURULMAYACAKTIR. Bu durumlarda 155 veya kaza mahalli Jandarma bölgesindeyse 156 numaralı telefondan trafik zabıtasına haber  verilmesi gerekmektedir.

    • Kazaya bir aracın karışması (tek taraflı maddi hasarlı trafik kazası ise),
    • Taraflardan herhangi birinin sürücü belgesinin bulunmaması veya belgesinin kullandığı araç cinsi için yeterli olmaması,
    • Araçlardan herhangi birinini ülkemizde geçerli zorunlu mali sorumluluk sigortasının olmaması,
    • Sürücülerden herhangi birinde alkol, uyuşturucu veya uyarıcı madde aldığı şüphesinin bulunması,
    • Kazaya karışan araçlardan herhangi birinin kamu kurum ve kuruluşlarına ait olması (Sağlık Bakanlığı’na ait ambulans ve acil sağlık araçları hariç) ,
    • Kazada kamu malına veya üçüncü kişilere ait eşyalara zarar verilmiş olması,
    • Kazanın ölüm ve/veya yaralanma ile sonuçlanmış olması

  • Trafik sigortasında tazminat kaç gün içerisinde ödenir?

  • Trafik Sigortasında Tazminat gerekli belgeleri sigortacının merkez veya kuruluşlarından birine iletildiği tarihten itibaren sekiz iş günü içerisinde ödenir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Trafik kazasında zarar görenler kazaya neden olan kişiye taleplerini ne kadar sürede yapmalıdır?

  • Zarar gören, kazaya neden olan kişiyi öğrendiği tarihten itibaren 2 yıl içinde talebini bildirmek zorundadır. Ancak zarar gören kazaya neden olan kişiyi öğrenmese de, her halükarda kaza tarihini takip eden 10 yıl sonunda başvuru hakkı düşer. Bu süre bittikten sonra yapılacak talepler karşılanmaz.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Sigortalıya dava açılması halinde, bu giderler trafik sigortası kapsamında mıdır?

  • Evet. Dava masrafları ile avukatlık ücretleri, poliçe limitleri ile sınırlı olmak kaydıyla trafik poliçesi kapsamındadır. Meydana gelen hasarda sigortalının kusuru yoksa ve yine de açılan bir dava varsa, Trafik sigortası bu masrafları da kapsar.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Aracın çektiği römork, yarı römork veya çektiği başka bir aracın neden olduğu zararlar, çeken aracın trafik sigortasından karşılanır mı?

  • Evet, çeken aracın trafik sigortası araca bağlı çekilen römork, yarı römork veya çekilen diğer bir aracın neden olduğu zararları da kapsar. Ancak römorklar insan taşımada kullanılıyorsa, çeken araçtan ayrı ve özel şartlar içeren ek bir sorumluluk sigortası yaptırmaları gerekir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Motorlu araçlarla ilgili mesleki faaliyetlerde bulunan teşebbüslere, gözetim, onarım, bakım, alım-satım, araçta değişiklik yapılması için bırakılan aracın sebep olacağı zarar Trafik sigortasından karşılanır mı?

  • Motorlu araçlarla ilgili mesleki faaliyetlerde bulunan teşebbüslere, gözetim, onarım, bakım, alım-satım, araçta değişiklik yapılması amacı ile bırakılan aracın sebep olacağı zararlar teminat kapsamı dışında olup, motorlu araçlarla ilgili mesleki faaliyetlerde bulunanların sorumluluklarını sigorta ettirmeleri zorunludur. Motorlu araçlarla ilgili mesleki faaliyetlerde bulunanların teminat ve primleri ile ilgili bilgiler Karayolları Motorlu Araçlar Mali Sorumluluk Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmelik’te ayrıca açıklanmıştır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Kaza Tespit Tutanağı
  • Maddi Hasarlı Kaza Tespit Tutanağı doldurulması sırasında, tarafların anlaşamaması durumunda izlenmesi gereken yol nedir?

  • 01.04.2008 tarihinde yürürlüğe giren Kaza Tespit Tutanağı'nın doldurulması için herhangi bir zorunluluk bulunmamaktadır. Dolayısıyla taraflar anlaşamazlarsa eskiden olduğu gibi trafik polisi çağırılmalıdır.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Kazaya karışan tüm sürücüler tutanağı imzalamalı mı?

  • Kazaya karışan sürücülerin tümünün tutanağı imzalamaları gerekmektedir. Tutanakta eksik imza bulunması halinde, tutanak işleme alınmayıp geçersiz sayılır.

  • Geçirdiğim maddi hasarlı kazada kendi aramızda tutanak tuttuk ancak bana yanlış kusur oranı verilmiş. Kusur durumuma itiraz edebilir miyim?

  • Belirlenen sorumluluk oranları tarafınıza bildirildikten sonra bir defaya mahsus olmak üzere 5 iş günü içerisinde Yalnız Maddi Hasarla Sonuçlanan Trafik Kazalarında Taraflarca Doldurulacak Kaza Tespit Tutanaklarına İlişkin Genelge (2017/18)'de tanımlanan usullere göre, değerlendirmeye etki edebilecek ilava bilgi ve belge sunmak kaydıyla şirketler arası mutabakat ile sonuçlanan kusur oranlarının tekrar değerlendirilmesini isteyebilirsiniz. 

    Kaza yapan iki aracın da sigorta şirketi aynı ise itirazınızı https://www.sbm.org.tr adresindeki "Hizmetler"  Menüsü altında "Kaza Tespit Tutanağı (KTT) Sorgulama ve İtiraz " sekmesinden 5 iş günü içerisinde gerekli bilgi ve belgeleri sunarak itiraz edebilirsiniz.İtiraz başvurusu üzerine sigorta şirketleri tarafından yeniden değerlendirme yapılmaktadır.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Kaza Tespit tutanağı düzenledikten sonra trafik poliçemin bitmiş olduğunu fark ettim bu durumda ne yapılmalıdır?

  • Kaza tespit tutanağının geçerli olması için trafik poliçesinin yürürlükte olması gerekmektedir. Bu durumda tutanak geçersizdir. Kazaya karışan şirketler kendi aralarında kusur ve hasar oranlarına göre değerlendirme yapacaklardır.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Tutanağımın durumunu Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Sistemi’nden takip edebilir miyim?

  • www.sbm.org.tr adresli web sitemizde yer alan "Hizmetler" menüsünden ‘Kaza Tespit Tutanağı Sorgulama ve İtiraz’ adımları takip edilerek;  (Yeni web sitesinde hangi menüde olacak ise o menünün ismi yazılmalıdır.)

    - Ürün kodu+Sigorta şirketi+acente no+poliçe no+yenileme no

    - plaka+kaza ihbar no, 

    - plaka+şasi no, 

    - plaka+motor no, 

    - plaka+sigortalı T.C.kimlik no, 

    - plaka+sigortalı VKN, 

    - plaka+sigortalı pasaport no, 

    - plaka+Sürücü TC Kimlik No 

    - palaka+Sürücü Pasaport No 

    sorgulama kriterlerinden biri ile tutanağınızın durumunu sorgulayabilmeniz mümkündür.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Kaza noktalarını online takip edebildiğinizi biliyor muydunuz?

  • Mobil Kaza Tutanağı uygulaması ile artık kaza noktaları lokasyon bazlı olarak görüntüleniyor.​​

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • KTT ne demek?

  • SMS sonucu gönderilen mesajda kullanılan "KTT" ifadesi ilgili kazanın Kaza Tespit Tutanağı ile sonuçlandığını ifade etmektedir. KTT ile sonuçlanan kazalar için SMS ile "tutanak" sorgu yapılabilmektedir. Bununla birlikte, web sitemizde "Hizmetler" menüsünde yer alan ''Kaza Tespit Tutanağı Sorgulama ve İtiraz '' adımından sorgulama yapabilirsiniz.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Ferdi Kaza Sigortası
  • Ferdi Kaza Sigortalarında yaş sınırı var mı?

  • Evet yaş sınırı vardır. 18 yaşından büyük 65 yaşından küçük olan kişiler Ferdi Kaza Sigortası yaptırabilirler.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Ferdi Kaza Sigortası neleri teminat altına alır?

  • Kaza sonucu vefat teminatı, Kaza sonucu sakatlık teminatı, Tedavi masrafları teminatı (Ek teminatı), Gündelik tazminat teminatı (Ek teminat)

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Neden Ferdi Kaza Sigortası yaptırmalıyım?

  • Günlük yaşantımızda her an başımıza gelebilecek beklenmedik kazalara karşı maddi güvence sağlayan bir sigorta poliçesidir. Ferdi kaza sigortası ile kendimizi hatta dolaylı olarak ailemizi güvence altına almış oluruz.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Ferdi Kaza sigortasının kapsamı nedir?

  • Bu sigorta ile poliçede belirtilen şartlar dahilinde sigortalıyı, sigorta süresi içinde maruz kalacağı kazaların sonuçlarına karşı teminat altına alır.

    Bu poliçedeki kaza tabirinden maksat ani ve harici bir olay sonucunda sigortalının iradesi dışında ölmesi veya bedeni bir arızaya maruz kalmasıdır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Ferdi Kaza sigortası hangi teminatları kapsar?

  • Verilen ve verilmeyen teminatların poliçenin ön yüzünde belirtilmesi kaydıyla, aşağıda belirtilen vefat ve daimi maluliyet teminatlarına ek olarak, gündelik tazminat ve tedavi masrafları teminatlarının biri veya her ikisi verilebilir.

    A- Vefat Teminatı

    Poliçede temin edilen bir kaza, sigortalının derhal ya da kaza tarihinden itibaren bir sene zarfında vefatına sebebiyet verdiği takdirde, sigorta bedeli poliçede gösterilen menfaattarlara yoksa kanuni hak sahiplerine ödenir.

    B- Daimi Maluliyet Teminatı

    Poliçede temin edilen bir kaza, sigortalının derhal ya da kaza tarihinden itibaren iki sene zarfında daimi surette maluliyetine sebebiyet verdiği takdirde, tıbbi tedavinin sona ermesini ve daimi maluliyetin kat’i surette tespitini müteakip, daimi maluliyet sigorta bedeli poliçede yer alan oranlar dahilinde, sigortalıya ödenir.

    C- Gündelik Tazminat

    Sigortalı, kaza neticesinde geçici çalışamayacak duruma düşerse, kendisine poliçede yazılı gündelik tazminat ödenir. Bu tazminat, tıbbi tedavinin başladığı günden, sigortalının iyileşerek çalışabilecek duruma geldiği güne kadar ödenir ve bu süre 200 günü geçmez.

    D- Tedavi Masrafları Teminatı

    Tedavi masraflarının da sigorta teminatına dahil olduğu poliçede ayrıca belirtilmesi şartı ile sigortacı, kaza gününden itibaren bir sene zarfında belirtilen tedavi masraflarını poliçede teminat için tesbit olunan tutara kadar öder.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Ferdi Kaza sigortasının coğrafi sınırı nedir?

  • Bu sigorta teminatı Türkiye sınırları dışında da geçerlidir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Deprem, Ferdi Kaza sigortasına dahil midir?

  • Deprem, sel, yanardağ püskürmesi ve yer kayması halleri, sigortadan hariçtir. Ancak ek sözleşme ile teminat kapsamına alınabilir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Ferdi Kaza sigorta bedeli nasıl belirlenir?

  • Ferdi kaza sigorta bedeli, sigortalının yaş ve meslek gibi özellikleri göz önünde tutularak belli esaslar dahilinde belirlenir. Poliçe gereğince ödenecek tazminatın miktarı, önceden taraflar arasında uzlaşma sağlanarak tespit olunur.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Kasko Sigortası
  • Hazine Müsteşarlığı'nın Kasko Sigortasında yaptığı değişiklikler ne zaman yürürlüğe girdi? Değişiklikler hangi poliçeleri kapsayacak?

  • 1 Nisan 2013 tarihi itibari ile yürürlüğe girmiştir. Değişiklikler 1 Nisan 2013 tarihinden sonra yapılacak poliçeleri kapsayacak. Yürürlükte olan poliçelerinse süresi bitince yenilemeleri bu değişiklikleri kapsayacak şekilde düzenlenecektir.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Poliçede sigorta değeri yer almıyor? Hasar ödemeleri nasıl yapılacak?

  • Primin belirlenmesinde ve hasarın ödenmesinde aracın piyasa rayiç değeri baz alınacaktır. Bu nedenle sigorta şirketleri piyasa rayiç bedellerini nereden tespit ettiklerini, neyi referans aldıklarını mutlaka poliçe üzerinde belirtmelidir.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Poliçede rayiç bedel için referans alınan/alınacak kurum yazmıyorsa hasar ödemesi nasıl yapılacak?

  • Herhangi bir nedenden dolayı rayiç bedel için referans alınan kurum belirtilmedi ise; hasar, Türkiye Sigorta Birliği'nin yayınladığı rayiç bedel listesine göre ödenecektir.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Rayiç bedellerin belirlenmesinde hangi kurumlar referans alınabilecek?

  • Türkiye Sigorta Birliği, oto alım-satımı yapılan internet siteleri, oto pazarları, oto galerileri, bayiler ya da bu konuyla ilgili kuruluşlar referans alınabilecek.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Araçların rayiç bedelleri nasıl belirlenecek?

  • Sigorta şirketlerinin bir kısmı Türkiye Sigorta Birliği'nin yayınladığı kasko değer listesini baz alırken, bir kısmı alım-satım yapılan internet siteleri, galeriler ve oto acentelerinden alacakları fiyatların ortalamasını rayiç değer olarak belirleyecekler.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Yeni uygulamada yer alan kasko ürünleri ve teminatları nelerdir?

  • Kasko sigortasında yer alan teminatlar aşağıdaki gibidir;

    • Aracın karayolunda veya demiryolunda kullanılabilen motorlu, motorsuz araçlarla çarpışması, 
    • Gerek hareket gerek durma halinde iken sigortalının veya aracı kullananın iradesi dışında araca ani ve harici etkiler neticesinde sabit veya hareketli bir cismin çarpması veya aracın böyle bir cisme çarpması, devrilmesi, düşmesi, yuvarlanması gibi kazalar,
    • Üçüncü kişilerin kötü niyet veya muziplikle yaptıkları hareketler ile fiil ehliyetine sahip olmayan kişilerin yol açacağı zararlar,
    • Aracın yanması,
    • Aracın veya araç parçalarının çalınması veya çalınmaya teşebbüs edilmesi.

    Yeni uygulama ile 1 Nisan2013 tarihinden itibaren sigorta şirketleri "dar kasko, kasko, genişletilmiş kasko, tam kasko" adı altında 4 farklı poliçe düzenleyecektir. 

    Dar Kasko: Yukarıdaki teminat gruplarından bir kısmı için teminatın verildiği üründür. 

    Kasko: Yukarıdaki teminat gruplarının tamamı için teminatın verildiği üründür 

    Genişletilmiş Kasko: Yukarıdaki teminat gruplarının tamamı ve bu genel şartlarda ek sözleşme ile teminat kapsamına dahil edilebilecek risklerden bir kısmı için teminatın verildiği üründür. 

    Tam Kasko: Yukarıdaki teminat gruplarının tamamı ve bu genel şartlarda ek sözleşme ile teminat kapsamına dahil edilebilecek tüm riskler için teminatın verildiği üründür.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Kasko sigortası sahibi/sigortalı, hasar anında neleri yapmakla yükümlüdür?

  • Kasko sigortası sahibi, öncelikle hasarın gerçekleştiği tarihi öğrendikten itibaren en geç 5 iş günü içerisinde durumu, sigortacıya bildirmekle yükümlüdür. Ve sanki sigortalı değilmişçesine gerekli kurtarma ve koruma önlemlerini almalı ve bu amaçla sigortacı tarafından verilen talimatlara da elinden geldiğince uymalıdır.

    Aracın çalınması halinde ise, durumu öğrenir öğrenmez derhal yetkili makamlara bildirimde bulunmalıdır.

    Ayrıca Rücu işlemlerinde kullanılacak bilgi ve belgeleri de, gecikmeden sigortacıya vermelidir.

    Zararın tahmini miktarı ve söz konusu zarara neden olan olay beyan şeklinde yazılı makul ve uygun bir süre içinde sigortacıya bildirilmelidir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Kasko Sigortası ile Trafik Sigortası arasındaki fark nedir?

  • Kasko sigortası, kendi aracınıza gelen maddi zararları teminat altına almaktadır. Trafik sigortası ise, aracınızın üçüncü kişilere vereceği maddi ve bedeni zararları teminat altına alan ve yaptırılması zorunlu olan bir sigortadır.

    Trafik sigortası, sadece üçüncü kişilere verilen zararları karşılamakta olup, kendi aracınızın hasarını ödemez. Bu durumda, kasko sigortası yaptırılması gerekmektedir.

    Şirketler, teminatların geliştirilmesi amacıyla paket poliçeler de oluşturmaktadırlar. İşte bu kapsamda, kasko sigortaları ile birlikte İhtiyari Mali Sorumluluk Sigortası, Ferdi Kaza Sigortası, Seyahat Araç Destek Sigortası gibi teminatlarda ek poliçelerle verilmektedir.

    Örneğin: Trafik sigortası manevi tazminat taleplerini karşılamazken, kasko sigortasına ek olarak Motorlu Kara Taşıtları İhtiyari Mali Sorumluluk Sigortası ile manevi tazminat talepleri ek sözleşme ile teminat altına alınabilir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • 1.4.2013 tarihinde yürürlüğe giren Kasko Sigortası Genel Şartları’nda başka ne gibi önemli değişiklikler olmuştur?

  • - Hasar tazminine ilişkin düzenlemelere gidilmiştir. Şöyle ki: Hasar tazmininin ne şekilde yapılacağı poliçede açıkça belirtilecektir. Onarım yapılacak olması halinde poliçede, onarımın şirketçe belirlenecek servislerde veya sigortalı tarafından belirlenecek servislerden hangisinde yapılacağı ile ayrıca hasarın tazmininde orijinal parça veya eşdeğer parça gibi seçeneklerinden hangisinin kullanılacağı poliçede belirtilecektir.

    - Onarımın sigorta şirketi tarafından belirlenen serviste mi yoksa sigortalı tarafından belirlenen serviste mi yapılacağı, hasar tazmininde orijinal parça mı yoksa eşdeğer parça mı kullanılacağı poliçe de belirtilecektir.

    - Tazminatın ödeme süresine ilişkin olarak da düzenlemeye gidilmiş ve sigorta şirketinin talep ettiği belgelerin kendisine eksiksiz olarak verilmesi ve zararın eksper vasıtasıyla tespiti kararlaştırılmış ise eksper raporunun tesliminden itibaren en geç 10 iş günü içinde Genel ve Özel Şartlar kapsamında gerekli incelemeleri tamamlamak ve ödemeye engel bir durumun bulunmaması halinde tazminat miktarının tespit edilip sigortalıya ödeneceği, tazminat ödeme borcunun her halde hasarın ihbarından itibaren 45 gün sonra muaccel olacağı hükme bağlanmıştır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Kasko Sigortası’nda aracın pert/ağır hasarlı olması halinde veya çalınması durumunda kasko poliçesinde yazan sigorta bedeli mi ödenir?

  • 1.4.2013 tarihinde yürürlüğe giren Kasko Sigortası Genel Şartları’nda Sigorta Bedeli kısmında belli bir tutar yer almayacak olup poliçede “Sigorta şirketi aracı hasar tarihi itibariyle rayiç değerine kadar teminat altına almıştır.” ibaresine yer verilecektir. Diğer taraftan rayiç değerde esas alınacak referansa veya rayiç değerin hesaplama yöntemine de poliçede yer verilecek, bu yönde bir belirleme bulunmaması ya da belirlemenin somut olmaması durumunda Türkiye Sigorta Birliği tarafından yayınlanacak liste esas alınacaktır.

    Bu düzenleme ile birlikte hasar durumunda eksik/aşkın sigorta uygulanmayacağı yönünde poliçeye not düşülmesi yönünde bir irade kullanılmış ve genel şart metninden eksik sigorta ve aşkın sigortaya ilişkin hükümler çıkartılmıştır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Araç el değiştirdiğinde, kasko poliçesi de el değiştirir mi?

  • Sözleşme süresi içinde, menfaat sahibinin ilgili mevzuata uygun olarak değişmesi halinde sigorta sözleşmesi menfaat sahibinin değiştiği anda kendiliğinden feshedilmiş olur ve feshin hüküm ifade ettiği tarihe kadar geçen sürenin primi gün esasına göre hesap edilir ve fazlası sigorta ettirene geri verilir. Sigorta sözleşmesinde menfaat sahibinin değişmesine rağmen poliçenin yeni malikle devamı hükme bağlanabilir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Sigortalı öldüğünde kasko sigorta poliçesinin durumu ne olur?

  • Tüm hak ve menfaatler ile borçlar, kanuni varislere mirasçılara devreder. Devir için veraset ilamının ibrazı gereklidir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Araç, noter satışı olmaksızın, el senedi ile satılmış ve alan kişi kazaya karışmış ise, satan açısından sorumluluk sözkonusu olur mu?

  • Mevzuata göre, araçlara ilişkin mülkiyet değişikliği noter satışı ile mümkündür. Noter satışı olmayan araç için işleten sıfatı değişmez. Her iki tarafın kendi aralarında yapmış olduğu el sözleşmesi satan kişinin sorumluluğunu kaldırmaz.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Kasko Sigortasında Hasarsızlık indirimine hak kazanmış bir aracın sigorta yenilemesinin başka şirkete yaptırılması durumunda hasarsızlık indirimi devam eder mi?

  • Hasarsızlık indirimi devam eder. Kasko Sigortasında hasarsızlık indirim kademesi SBM (Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi) aracılığıyla bütün sigorta şirketleri tarafından online olarak takip edilebilmektedir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Kasko Sigortasında Hasarsızlık indirimine hak kazanmış bir araç satıldığında, yeni alınan araçta da bu hak devam eder mi?

  • Devam eder. Yeni araç satın alındığında, zeyilname ile yeni aracın poliçeye dahil edilmesi gereklidir. İki araç arasında prim farkı var ise sigortalıdan tahsil edilir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Araç, başka bir taşıtla taşınırken hasar olursa, kasko sigortası hasarı karşılar mı?

  • Aracın kendi gücüyle girip çıkacağı, ruhsatlı ve tarifeli çalışan gemi ve trenlerde taşınması esnasında oluşan hasarlar teminata dahil olup, diğer taşımalar sırasında oluşan hasarlar kapsam dışındadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Aracın çekilmesi esnasında oluşan hasarlar, kasko sigortasına dahil midir?

  • Kamu otoritesi tarafından çekilmesi esnasında oluşan hasarlar teminata dahildir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Aracın aksesuarları kasko sigortalarına dahil midir?

  • Standart lastik ve jantlar otomatik teminat kapsamındadır. Araca sonradan ilave edilen özel lastik, çelik jantlar, değer olarak standartlarından farklı olduğu için, değerleri sigortalı ile sigortacı tarafından mutabık kalınarak tesbit edilmeli, poliçede ayrıca belirtilmelidir. Orijinal olmayan radyo, teyp, kolonlar, equalizer, klima, alarm, telsiz, telefon, faks, otomatik anten, takometre gibi cihazlar, ancak ek prim alınarak kasko poliçesi kapsamına dahil edilebilirler. Bu tür cihazların marka ve bedellerinin kasko poliçesinde mutlaka gösterilmesi gerekmektedir. Bu cihazlar aracın orijinalinde var ise orijinal olduğu da belirtilmelidir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Araç hasar gördüğünde, tamirde geçen süreye isabet eden kullanım ve gelir kaybından doğan zararlar kasko teminatına dahil midir?

  • Sigortalı aracın kasko teminatına dahil olan bir kaza sonucu zarar görmesi halinde (çalınma hali hariç) makul tamir süresi içinde, taşıtın kullanım ve gelir kaybından doğan özel araçlar için "ulaşım giderleri"; ticari araçlar için "iş durması" teminatları, zararlar belirlenen limitlerle sınırlı olarak ek prim ile teminat altına alınabilir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Kasko sigortalı aracın çalınması halinde, tazminat ödenmeden bekleme süresi var mıdır?

  • Çalınan aracın bulunması için ilgili makamların yapacakları araştırmalar 30 gün içinde sonuç vermediği takdirde, ilgili makamdan aracın bulunamadığına dair yazı alınarak, sigortacı tazminatı öder. Bu ödemeyi takiben çalınan araç bulunduğu takdirde, bu durumu sigortalı yazı ile sigortacıya derhal bildirmekle yükümlüdür; sigortalı, aldığı tazminatı iade ederek aracını geri alabilir veya aracın mülkiyetini sigortacıya devreder.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Sms ile Araç, Kaza, Hasar Sorgulama
  • Aracın hasar tutarı hatalıysa ne yapmalıyım?

  • Hizmetlerimizde sunulan bilgiler, sigorta şirketlerinin kayıtlarına dayanmakta olup, konu hakkında sigorta şirketiniz ile görüşerek düzelttirebilir veya https://online.sbm.org.tr/sbm-destektalep/ adresinde yer alan Hasar Bilgi Düzeltme (otokontrol 5664) uygulamasından hasar tutarlarına itiraz edebilirsiniz.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Mobil Hasar Sorgu Servisi (5664)’e SMS gönderdim, yanıt gelmedi. Ne yapmalıyım?

  • ​Tüm sorularınız için 0 850 277 0360  numaralı telefonu arayabilirsiniz (tüm operatörler için).​

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • ERP’nin açıklaması nedir?

  • ERP kısaltması SMS sorgularınızda Eksper Raporu anlamında kullanılmaktadır. ERP, hasar detayının eksperinizin hazırladığı hasar ekspertiz raporundan alındığını göstermektedir.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Mobil Hasar Sorgu Servisi (5664) Nedir?

  • Vatandaşların araç plakalarını 5664 numarasına sms atarak, aracın hasar geçmişine (plakası değişmiş olsa bile) anında ulaşabildikleri sorgu servisidir.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Ne kadar ücretlendirilirim?

  • Tüm sorgulamalarınız için, SMS sorgusu başına ücretlendirilirsiniz.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Mobil Hasar Sorgu Servisi (5664)’e SMS gönderdiğimde SMS servisine abone mi olacağım?

  • ​Hayır. SMS servisi gönderdiğiniz SMS adedi kadar ücretlendirme yapmaktadır. Her bir sorgulama ücretlidir. Sizden sorgulamanız dışında ücret istenmez ve abone yapılmazsınız.​

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • SMS içeriğinde hasar tutarı neden görünmüyor?

  • Hasar Geçmişi Sorgulama hizmetiyle sunulan hasar bilgileri, 2003 yılından itibaren sigorta şirketleri tarafından Merkezimize gönderilen Kasko ve Trafik sigortası hasar ödemeleri ile sınırlıdır. Tutar detayı Merkezimize gönderilmemiş hasarlar ile Trafik hasarları için tutar bilgisi verilmemektedir.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Hasarla ilgili detaylı bilgiyi nerden alabilirim?

  • Hasarla ilgili detaylı bilgiyi sigorta şirketinizden temin edebilirsiniz.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Geçmiş sigorta şirketi bilgilerimi nasıl öğrenebilirim?

  • Geçmiş sigorta şirketi ve benzeri birçok bilgiyi SBM web sitesinden edinebilirsiniz.

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Mesajda yazan ağır hasar ne anlama gelir?

  • Ağır hasarlı araç, Çekme Belgesi ile trafikten çekilen veya Hurda Belgesi ile perte/hurdaya ayrılan araçları ifade eder. 

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Aradığınız sorunun cevabını bulamadınız mı?

  • Diğer sorularınız için  0 850 277 0360​ numaralı telefonu  arayabilirsiniz (tüm operatörler için).

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Araç Detay sorgusu mesajında yazan Kaskosuz Toplam Süre ne anlama gelir?

  • Aracın trafiğe çıktığı tarihten günümüze kadar geçen sürede kasko poliçesi yapılmadığı dönemlerin tamamını ifade eder. Hasar sorgulamada bu süre içerisindeki hasarlar tutar bilgisi olmadan ya da hiç verilmemektedir.​

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Araç Detay sorgusu mesajında yazan Kaskolu Toplam Süre ne anlama gelir?

  • ​Aracın trafiğe çıktığı tarihten günümüze kadar geçen sürede kasko poliçesi yapıldığı dönemlerin tamamını ifade eder. Hasar sorgulamada dönülen kasko hasarları bu süre içerisindeki hasarlardan oluşmaktadır.​

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Araç Detay sorgusu mesajında yazan Son Sahiplik ne anlama gelir?

  • Aracın mevcut sahibinin şahıs ya da şirket mi olduğu bilgisini belirtir. 

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Araç Detay sorgusu mesajında yazan Kasko (Var/Yok) ne anlama gelir?

  • Aracın şu an için yürürlükte kasko poliçesinin olup olmadığı bilgisini ifade eder.​

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Eksper raporu olmasına rağmen parça detay bilgisi neden gelmiyor?

  • ​Eksperin hazırlamış olduğu raporda değişen parça bilgisi olmadığından dolayı gelmemektedir. Sadece işçilik yapılmış olabilir.​

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Eksper raporu parça detay bilgisi hangi sırayla gelmektedir?

  • ​Eksperin belirtmiş olduğu değişen parçalar tutar bilgisine göre büyükten küçüğe sıralanıp, bu sıra ile mesajda gösterilmektedir.​

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Eksper raporundaki parça tipindeki tire (-) neyi ifade etmektedir?

  • ​Bu sorgu sonucunda parçanın orijinal mi eşdeğer mi olduğu bilgisi de verilmektedir. Eğer eksper raporunda bu bilgi belirtilmemiş ise tire (-) olarak dönüş yapılmaktadır.​

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Hayat Sorgu Vefat Eden sorgusu ile herhangi birine ait hayat poliçesi sorgulanabilir mi?

  • ​Bu sorgu ile sadece vefat eden kişilere ait vefat teminatı içeren geçerli hayat poliçeleri sorgulanabilmektedir.​

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Kişi vefat etmesine rağmen mesajda neden vefat etmediğine dair bilgi dönüyor?

  • ​Kişi eğer vefat etmiş ve sorgulamada vefat etmediğine dair bilgi dönüyor ise ölüm bilgisinin henüz Nüfus ve Vatandaşlık İşleri sistemlerine girilmediğini ifade eder.​

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • "Araç SBM kayıtlarında bulunmamaktadır.” ne demek?

  • ​İlgili araca ait sistemlerimizde herhangi bir poliçe bilgisi bulunmamaktadır. SMS sorgulamayı kendi aracınız için yaptıysanız ve poliçeniz var ise, bağlı olduğunuz sigorta şirketi ile görüşmeniz gerekmektedir.​

    Kaynak: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

  • Hayat Sigortaları
  • Hayat sigortası yaptırırken nelere dikkat edilmelidir?

  • Hayat sigortası yaptırırken teklifnamede yer alan sorulara doğru cevap vermek, gerek sigorta ettirenin gerekse sigortalının kendisince bilinen ve sigortacının bilmesi gereken hususları sigortacıya bildirmesi önemli bir yükümlülüktür. Bu yükümlülüğün ihlali halinde sigortacı sözleşmeden cayabilir ya da ek prim almak suretiyle sözleşmeyi yürürlükte tutabilir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Sigortalı, sigorta ettiren ve lehtar ne anlama gelmektedir?

  • Hayatı üzerine sigorta sözleşmesi yapılan kişiye sigortalı, prim ödeyerek sigortalının hayatını sigortalayan kişiye sigorta ettiren, sigorta sözleşmesine taraf olmamakla birlikte lehine sigorta sözleşmesi yapılan ve rizikonun gerçekleşmesi halinde kural olarak tazminatı talep etme hakkına sahip kişiye de lehtar denilmektedir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Kimler hayat sigortası yaptırabilir?

  • Sigorta ettiren, ölüm veya hayatta kalma ihtimallerine karşı kendisinin veya başkasının hayatını, sigorta ettirebilir. Başkasının hayatı üzerine sigorta yapılabilmesi için, o kişinin hayatının devamında lehtarın menfaatinin bulunması şarttır.

    Menfaat şartının sözleşmenin yapılmasından sonra ortadan kalkması hâlinde sözleşme o andan itibaren geçersiz hâle gelir; ancak, sigorta ettirene erken ayrılma değeri ödenir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Hayat sigortası sözleşmelerinde hangi kesintiler yapılabilir?

  • Hayat grubu sigortalarında gider payı, aracı komisyonu (veya üretim masrafı) ile işletme masrafı kesintileri, tarifelerin özelliklerine göre şirketçe belirlenen oranlarda yapılabilir. Aynı zamanda, sözleşmede belirtilen süre dolmadan sigortadan ayrılma durumunda, erken ayrılma kesintisi uygulanabilmektedir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Hayat grubu sigortalarında getiri garantisi verilmekte midir?

  • Yatırım fonlu sigorta ürünleri hariç teknik faiz oranında getiri garantisi verilmesi zorunludur.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Hayat sigortalarında poliçeden cayma süresi ne kadardır?

  • Sigorta ettiren, sigortacının kendisine cayma hakkını kullanabileceğini bildirmesinden itibaren onbeş gün içinde sözleşmeden cayabilir. Bilgilendirmenin yapıldığı sigortacı tarafından ispatlanır. Bilgilendirme yapılmamışsa cayma hakkı ilk primin ödenmesinden bir ay sonra sona erer.

    Sigorta ettiren, sigortacının sorumluluğu başlamadan önce, kararlaştırılmış primin yarısını ödeyerek sözleşmeden cayabilir. Sözleşmeden kısmi cayma hâlinde, sigorta ettirenin ödemekle yükümlü olduğu prim, cayılan kısma ilişkin primin yarısıdır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Hayat sigortası primleri için vergi avantajı var mıdır?

  • Hayat sigortalarında ödenen primler sayesinde vergi indirimi sağlanmakta ve ödenen primin gerçek maliyeti düşmektedir.

    Sigortanın Türkiye’de yerleşik ve merkezi Türkiye’de bulunan bir sigorta şirketi nezdinde akdedilmiş olması halinde sigortalının şahsına, eşine ve küçük çocuklarına ait birikim priminin alındığı hayat sigortalarında ödenen prim tutarının % 50’si; yalnızca ölüm, kaza, hastalık, sakatlık teminatı içeren hayat sigortalarında ise ödenen primin tamamı gelir vergisi matrahından indirilebilmektedir.

    Gelir vergisi matrahından indirilebilecek tutar:

    - Ücretliler için, primin ödendiği ayda elde edilen ücretin %15’i;

    - Yıllık beyanname vermekle mükellef olanlar için, beyan ettikleri gelirin %15’i,

    - Asgari brüt ücretin yıllık tutarı ile sınırlanmıştır.

    İşverenlerin çalışanları adına ödediği şahıs sigortası primleri, ticari kazançlarının tespitinde gider olarak indirim konusu yapılabilmektedir.

    İşverenler tarafından çalışanları adına bireysel emeklilik sistemine ödenen katkı payları ve indirim konusu yapılacak şahıs sigortaları prim ödemelerinin toplam tutarı, ödemenin yapıldığı ayda elde edilen ücretin %15'ini ve yıllık olarak asgari ücretin yıllık tutarını aşamaz.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Risk ağırlıklı hayat sigortalarında prim nasıl hesaplanmaktadır?

  • Yıllık hayat sigortası primleri yaşa göre belirlenmektedir. Sigorta şirketine göre meslek ve cinsiyetin de dikkate alındığı prim tabloları bulunmaktadır. Seçilen teminat tutarları da dikkate alınarak prim hesaplanır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Birikimli hayat sigortalarında yatırılan primler yatırıma nasıl yönlendirilir?

  • Birikimli hayat sigortalarından ödenen primlerden risk primi, gider payı ve aracı komisyonu(veya üretim masrafı) kesintileri yapıldıktan sonra kalan tutar yatırıma yönlendirilmektedir. Bu yönlendirme, Hayat Grubu Sigortaları Yönetmeliği kapsamında günlük kar payı esasına göre ve sigortalıları korumaya yönelik olarak Yönetmelikte belirlenen menkul kıymet kısıtlamalarına göre yapılmaktadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Sigorta poliçesinde belirtilen süreden önce bu sigortadan ayrılınabilir mi?

  • Türk Ticaret Kanunu’nun 1500’üncü maddesinin birinci fıkrasına göre sigorta ettiren, en az bir yıldan beri yürürlükte bulunan ve bir yıllık primi ödenmiş olan sigorta sözleşmelerinde, istediği zaman sözleşmeyi sona erdirerek sigortadan ayrılabilir. Aynı maddenin ikinci fıkrasına göre yaşama ihtimaline karşı yapılan sigortalarda, sigortacıdan ayrılma değerinin istenebilmesi için ise sigortalının sağlıklı olduğunu ispat etmesi gereklidir.

    Ancak Birikimli Hayat Sigortaları en az 10 yıllık süre için yapılan uzun dönemli sigortalardır. Erken ayrılma durumunda sigortada kalma süresine bağlı olarak birikim tutarı üzerinden kesinti yapılabilmektedir. İlk yıllarda üretim masraflarının yüksek olması nedeniyle de erken ayrılma halinde birikimli kar payı tutarı ödenen primlerden daha düşük kalabilmektedir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Birikimli hayat sigortası devredilebilir mi?

  • Birikimli hayat sigorta poliçesinde tayin edilen sigortalının ve sigorta ettirenin değişikliği mümkündür.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Hayat sigortasında biriken tutardan borç alınabilir mi?

  • Sigortacı, en az bir yıldan beri yürürlükte bulunan ve bir yıllık primi ödenmiş olan sigorta sözleşmelerinde, sigorta ettirenin talebi üzerine ve talep anındaki genel kabul görmüş aktüerya kurallarına uygun bir biçimde hesaplanan değer üzerinden sigortalıya ödünç para vermek zorundadır.

    Borcun faizleri, taraflarca kararlaştırılan vadelerde ödendiği sürece sözleşme yürürlükte kalır. Faizler vadelerinde ödenmeyecek olursa, sigortacı, sigorta ettirene bir ihbar mektubu göndererek borcunu işlemiş faiz ve masraflarıyla üç ay içinde ödemeye davet eder. Borç bu süre içinde ödenmez ise sigortacı re'sen iştira eder ve alacağını işlemiş faiz ve masraflarıyla birlikte tahsil eder. Kalan miktar sigorta ettirene iade olunur.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Belirlenen primlerin ödenmediği durumlarda sözleşme feshedilir mi?

  • En az bir yıldan beri yürürlükte bulunan ve bir yıllık primi ödenmiş olan sigorta sözleşmelerinde, sigorta ettiren daha sonra prim ödeme borcunu yerine getirmezse, sigortacı bu sebeple sözleşmeyi feshedemez ve prim isteyemez. Bu hâlde sigorta, prim ödenmesinden muaf sigortaya dönüşür. Prim ödenmesinden muaf sigortada, sigorta bedeli ödenen primle sözleşme uyarınca ödenmesi gereken prim arasındaki orana göre ödenir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Lehtar olarak bildirilmiş kişi yerine başka birini lehtar olarak göstermek mümkün mü?

  • Sigorta ettiren, lehtarı değiştirme hakkından vazgeçtiğini sigorta poliçesine yazdırmakla beraber poliçeyi lehtara teslim ettiği takdirde o kişiyi değiştiremez. Ancak, tereddüt halinde sigorta ettirenin lehtarı değiştirme hakkının saklı tutulduğu kabul edilir.

  • Hırsızlık Sigortası
  • Hırsızlık sonucu meydana gelen hasarı ödendikten sonra çalınan mallar kısmen veya tamamen bulunursa ne yapılmalıdır?

  • Sigortalı bu durumu sigortacıya bildirmek zorundadır. Sigortalı, bulunan şeyin değerini ödeyerek ya geri alır, ya da bulunan şeylerin mülkiyetini sigortacıya devreder. Geri alınma durumunda, bulunan şeylerde çalınma dolayısıyla bir kıymet eksilmesi meydana gelmişse, sigortacı bu zararı ödemek zorundadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Hırsızlıkta sonucu meydana gelen hasarın ödemesi ne zaman yapılır?

  • Sigortacı belirlenen tazminatı rizikonun gerçekleştiğini belirleyen bilgi ve belgelerin kendisine ulaşmasından itibaren 30 gün içinde ödemek zorundadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Sigortalı malın mülkiyetinde bir değişiklik olduğunda Hırsızlık sigortası devam eder mi?

  • Sözleşme süresi içinde, menfaat sahibinin veya zilyetlik durumunun değişmesi halinde (ölüm hali hariç) sigorta sözleşmesi geçersiz olur. Poliçenin iptalinin geçerli olduğu tarihe kadar geçen sürenin primi, gün esası üzerinden hesap edilir ve geri kalan süreye ait prim yeni hak sahibine verilir.

    Ölüm halinde ise yeni hak sahibi sigortayı öğrendiğinde durumu sigortacıya 15 gün içinde bildirmelidir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Yalnızca Hırsızlık teminatı alınabilmekte midir?

  • Yalnızca hırsızlık teminatı alınması mümkün olmayıp, Hırsızlık sigortası Yangın, Mühendislik gibi mal sigortalarına ek olarak alınabilen bir sigorta teminatıdır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Nakliyat Sigortaları
  • Nakliyat sigortalarının yaptırılması bir zorunluluk mudur?

  • Nakliyat sigortalarının yaptırılması için yasal bir zorunluluk yoktur. Bununla birlikte emtia nakliyat (yük) sigortalarında bankaların sigorta güvencesi aramaları, tekne sigortalarında ise riske maruz meblağların yüksekliği ve ipotek alacaklısının sigorta teminatı arzusu, nakliyat sigortalarını finansal bir zorunluluk haline getirmiştir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Nakliyat poliçelerinde kullanılan özel şartların (klozların) amacı nedir?

  • Nakliyat sigortaları uluslararası nitelikte sigortalardır. Dışalım ya da dışsatıma konu yükün sigortasında, satış sözleşmesinin taraflarından biri yabancı olacağından gerek alıcı gerekse satıcının standart ve uluslar arası kabul görmüş bir sigorta teminatı üzerinde anlaşmaya varmaları gerekmektedir. Diğer taraftan tekne sigortalarında da aynı zorunluluk teknenin çalışması sırasında muhatap olabileceği yabancı üçüncü şahıslar (gemi, liman yetkilisi vb.) açısından ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla birçok ülkede olduğu gibi ülkemizde de bütün dünyada genel kabul ve kullanım alanı bulmuş olan Londra Sigortacılar Enstitüsü (Institute of London Underwriters) tarafından hazırlanmış yük ve tekne kloz takımları nakliyat sigorta poliçesine özel şart olarak eklenip kullanılmaktadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Emtia nakliyat (yük) sigortalarının fiyatlandırılmasında rol oynayan etkenler nelerdir?

  • Emtia nakliyat (yük) sigortalarının fiyatlandırılmasında rol oynayan etkenleri dört bölümde toplayabiliriz.

    • Malın cinsi, ambalajı, taşıma biçimi

    • Sefer

    • Taşıma aracı

    • Teminatın kapsamı

    • Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Tekne sigortalarının fiyatlandırılmasında rol oynayan etkenler nelerdir?

  • Tekne sigortalarının fiyatlandırılmasında rol oynayan etkenleri beş bölümde özetleyebiliriz.

    Teknenin cinsi

    Teknenin sigorta bedeli

    Teknenin yaşı ve tonajı

    Teminatın kapsamı

    Teknenin sefer sahası ve faaliyet alanı

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Sağlık Sigortası
  • Sağlık sigortası yaptırırken dikkat edilecek hususlar nelerdir?

  • Sağlık sigortasında sigorta yaptıracak kişinin beyanı esas alınmaktadır. Bu yüzden talepte bulunan kişinin sigorta şirketini yanıltıcı beyanda bulunmaması gerekir. Yanıltıcı beyanda bulunulması ya da buna neden olacak şekilde sessiz kalması sigorta şirketine sözleşmeden cayma hakkı verecektir.

    Sigorta yaptıracak kişi tarafından sigorta şirketi ile karşılıklı mutabakata vardıktan sonra kabul edilen poliçenin ücreti ödenir. Poliçede muafiyet, indirim veya ek prim uygulaması var ise bunun sigorta yaptıracak kişi tarafından detaylı bir şekilde bilinmesi gerekmektedir.

    Poliçede sunulan teminatların kapsamının tam olarak öğrenilmesi böylece sigorta şirketinin ve sigortayı yaptıracak kişinin üzerlerine düşen yükümlülükleri öğrenmesi için poliçeyi ve eklerini okuması gerekmektedir.

  • Sağlık Sigortası poliçelerinde teminat ne zaman başlar?

  • Sigortalının sorumluluğu, poliçenin ilk taksidinin ödenmesinden itibaren başlar. Sigorta, poliçede başlama ve sona erme tarihleri olarak yazılan günlerde, aksi kararlaştırılmadıkça, Türkiye saati ile öğleyin saat 12. 00'de başlar ve öğleyin saat 12.00'de sona erer.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Tedavi sürecinde teslim edilmesi gereken belgeler nelerdir?

  • Sigorta ettiren veya sigortalı kaza veya hastalık sonucu ödenmesi gereken muayene, tedavi, ilaç ve hastane masraflarını gösteren belgelerin asıllarını veya asıllarından şüpheyi davet etmeyecek suretlerini tedaviyi yapan hekim veya hastane tarafından doldurulacak şirket ihbar ve tedavi formları ekinde teslim etmekle yükümlüdür.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Hangi sağlık harcamaları poliçe kapsamı içindedir?

  • Sağlık sigortası başlangıç tarihinden sonra oluşan hastalık ve kazalara ilişkin harcamalar, poliçe özel ve genel şartları ve istisnalarında tanımlandığı şekilde kapsam içinde olup, teminatlar dâhilinde karşılanmaktadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Teminat dışı kalan haller nelerdir?

  • Sigortalının intihara teşebbüsü nedeniyle meydana gelebilecek hastalık veya yaralanma halleri ile esrar, eroin gibi uyuşturucuların kullanımı teminat dışı kalan hallerdir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Sorumluluk Sigortaları
  • İşveren Sorumluluk Sigortası nedir?

  • Bir işyerinde işverene bir hizmet sözleşmesi ile bağlı ve Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununa tabi çalışanların işlerini yaparken kendisine veya üçüncü şahıslara vereceği zararlar nedeniyle işverene düşen kanuni sorumluluğu teminat altına alan bir sigortadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • İşçi çalıştığı yerde meslek hastalığına yakalanırsa, İşveren Sorumluluk Sigortasından faydalanabilir mi?

  • Meslek hastalığı teminat dışında kalan haller içerisinde yer almaktadır, istenirse ek teminatla poliçeye dahil edilebilmektedir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • İşveren Sorumluluk Sigortası mecburi bir sigorta mıdır?

  • İşveren Sorumluluk sigortası isteğe bağlı bir sigortadır, zorunlu değildir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Üçüncü Şahıslara Karşı Mali Sorumluluk Sigortası teminat kapsamı nedir?

  • Üçüncü Şahıs Mali Sorumluluk sigortası, sigortalının bizzat kendisinin veya yanında çalıştırdığı kişiler ile aile efradının, bir kaza sonucu üçüncü şahıslara verecekleri bedeni ve maddi zararları poliçede belirtilen limitlere kadar teminat altına almaktadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Üçüncü Şahıslara Karşı Mali Sorumluluk Sigortasında üçüncü şahıs sayılmayanlar kimlerdir?

  • Sigortalı gerçek kişiye bir hizmet veya vekalet ilişkisi ile bağlı olanlar, aile efradı (sigortalının eşi, evlat edindikleri, sigortalıyı evlat edinenler, sigortalı ile birlikte oturmaları halinde kardeşleri, damatları, gelinleri ve kendisi tarafından bakılan sair akrabaları, sigortalının eşinin usul ve füruu ile kardeşleri.) ile sigortalı tüzel kişinin sınırsız sorumlu ortakları ve yetkili kişileri üçüncü sahıs sayılmamaktadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Asansör Mali Sorumluluk Sigortası teminat kapsamı nedir?

  • Ticari binalarda veya konut binalarında bulunan asansörlerde meydana gelebilecek kazalar nedeniyle üçüncü kişiler tarafından ileri sürülebilecek tazminat taleplerini belirli limitlere kadar teminat altına alan sigorta türüdür.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Asansörün kapasitesinin üzerinde kullanılması sonucu oluşan hasarlar karşılanır mı?

  • Ticari binalarda veya konut binalarında bulunan asansörlerde taşıma kapasitesinin aşılması sebebiyle meydan gelen zarar ve ziyanlar teminat dışında kalmaktadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Tüpgaz Zorunlu Sorumluluk Sigortasını kimler yaptırır?

  • Likit petrol gazını (LPG) depolayan, tüplere dolduran, doldurtturan, nakleden, doğrudan doğruya veya yetkili bayileri kanalıyla tüketiciye satan ve bu faaliyetlerinden dolayı ruhsat almak zorunda olan LPG şirketlerinin yaptırmak zorunda oldukları bir sigortadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Tüpgaz bayiinde gerçekleşen patlama sonucu, komşu binada meydana gelen hasarı Tüpgaz Zorunlu Sorumluluk Sigortası karşılar mı?

  • Likit petrol gazı firmalarının kendi markaları altında doldurdukları veya doldurttukları ve yetkili bayileri aracılığıyla ya da doğrudan pazarladıkları tüplerin kullanılmak üzere bulunduruldukları yerlerde infilak etmesi veya gaz kaçırması sonucu (kusurları olsun veya olmasın) başkalarına vereceği bedeni ve maddi zararlar bu sigortadan karşılanacaktır. Ancak kullanım haricinde satılmak üzere yetkili bayilerde bulunan tüplerin infilak etmesi veya gaz kaçırması sonucu (kusurları olsun veya olmasın) başkalarına vereceği bedeni ve maddi zararlar Tehlikeli Maddeler Zorunlu Sorumluluk Sigortası'ndan karşılanacaktır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Tehlikeli Maddeler ve Tehlikeli Atık Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasını yaptırmak zorunlu mudur?

  • Yanıcı, parlayıcı, patlayıcı ve yakıcı maddeleri üreten, depolayan, nakleden veya satanların yaptırmak zorunda olduğu bir sigortadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Tehlikeli Maddeler ve Tehlikeli Atık Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasına ait primler nasıl belirlenmektedir?

  • Hazine Müsteşarlığı bu sigorta ile ilgili limitlerin yer aldığı bir Tarife ve Talimat yayımlamaktadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Tüpgaz ile Tehlikeli Maddeler ve Tehlikeli Atık Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası arasındaki farklar nelerdir?

  • Tüpgaz Zorunlu Sorumluluk Sigortası likit petrol gazı (LPG) tüpleyen firmaların, doldurdukları veya doldurttukları ve yetkili bayileri vasıtasıyla veya doğrudan doğruya tüketiciye intikal ettirdikleri tüplerin kullanılmak üzere bulundukları yerlerde infilakı, gaz kaçırması, yangın çıkarması sonucu (kusurları olsun veya olmasın) verecekleri bedeni ve maddi zararlara karşı sorumluluklarını temin eder.

    Tehlikeli Maddeler Zorunlu Sorumluluk Sigortası ise yanıcı, parlayıcı, patlayıcı ve yakıcı maddeleri üreten, depolayan, nakleden veya satanların bu mesleki faaliyetleri nedeniyle, bu maddelerin doğrudan doğruya neden olduğu olaylar sonucu kusurları olsun olmasın üçüncü kişilere verecekleri bedeni ve maddi zararlara karşı sorumluluklarını temin eder.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği



  • Hekimler için Mesleki Sorumluluk Sigortası bulunmakta mıdır?

  • 30 Ocak 2010 tarihli 27478 sayılı Resmi Gazetede 5947 sayılı Üniversite ve Sağlık Personelinin Tam Gün Çalışmasına ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun yayımlanmış ve bu kanunun 8. maddesi ile 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanuna eklenen ek madde 12 ile hekimler için zorunlu mesleki sorumluluk sigortası yaptırma zorunluluğu getirilmiştir. 21 Temmuz 2010 tarih ve 27648 sayılı Resmi Gazetede 30 Temmuz 2010 tarihinde yürürlüğe giren Tıbbi Kötü Uygulamaya İlişkin Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları, Tarife ve Talimatları yayımlanmıştır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Tıbbi Kötü Uygulamaya İlişkin Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası (Hekim Sorumluluk) neleri teminat altına almaktadır ?

  • Bu sigorta sözleşmesi ile 1219 sayılı Kanunun Ek 12nci maddesi çerçevesinde, serbest ya da kamu veya özel sağlık kurum ve kuruluşlarında çalışan tabipler, diş tabipleri ve tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanların; poliçede belirtilen mesleki faaliyeti ifa ederken;

    a) Sözleşme süresi içinde meydana gelen olay sonucu doğan ve sorumluluk hükümleri uyarınca tazmini sözleşme süresi içinde ya da sonrasında talep edilen zararları,

    b) Sözleşme yapılmadan önce veya sözleşme yürürlükteyken meydana gelen bir olay nedeniyle, sadece sözleşme süresi içinde sigortalıya karşı doğabilecek talepler,

    c) Bu zarar veya taleple bağlantılı yargılama giderlerini kapsamaktadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği


  • Tıbbi Kötü Uygulamaya İlişkin Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası (Hekim Mesleki Sorumluluk) zorunlu bir sigorta mıdır?

  • 5947 sayılı Üniversite ve Sağlık Personelinin Tam Gün Çalışmasına ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun yayımlanmış ve bu kanunun 8 inci maddesi ile 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanuna eklenen ek madde 12 ile hekimler için zorunlu mesleki sorumluluk sigortası yaptırma zorunluluğu getirilmiştir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Tıbbi Kötü Uygulamaya İlişkin Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası (Hekim Mesleki Sorumluluk) primleri nasıl belirlenir ?

  • 21.07.2010 tarih ve 27648 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Tıbbi Kötü Uygulamaya İlişkin Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Tarife ve Talimatına göre primler belirlenmektedir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Yangın Sigortası
  • Yangın Sigortasının kapsamı nedir?

  • Yangın sigortası ile yangının, yıldırımın, infilakın veya yangın ve infilak sonucu meydana gelen duman, buhar ve hararetin sigortalı mallarda doğrudan neden olacağı maddi zararlar, sigorta bedeline kadar teminat kapsamına alınır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Yangın sigortasında ek sözleşme ile teminat kapsamına alınacak riskler nelerdir?

  • Yangın sigortasında ek sözleşme ile grev, lokavt, kargaşalık, halk hareketleri, terör, deprem ve yanardağ püskürmesi, kar ağırlığı, sel ve su baskını, yer kayması, fırtına, dahili su, duman, taşıt çarpması, kara taşıtları, deniz taşıtları, hava taşıtları, kötü niyetli hareketler nedeniyle meydana gelen zararlar da teminat kapsamına alınabilir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Antika, tablo, koleksiyon, değerli halı gibi özelliği olan varlıklar sigorta teminatına dahil edilebilir mi?

  • Sanat veya antikacılık bakımından değeri olan; tablolar, resimler, kitaplar, gravürler, yazılar, heykeller, biblolar, koleksiyonlar, halılar ve benzerleri ile Modeller, kalıplar, plan ve krokiler, ihtira beratları, belgeler, ticari defterler; nakit, hisse senedi ve tahvil, kıymetli kağıtlar, her çeşit altın ve gümüş ve bunlardan mamul ziynet eşyası ve mücevherler ve sair kıymetli madenler ve mamulleri, kıymetli taş ve inciler ve benzerleri ancak sigorta bedelleri poliçede ayrı ayrı belirtilmek kaydı ile ve ek sözleşme ile teminata alınabilir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Sözleşme süresi içinde menfaat sahibinin değişmesi halinde sigorta poliçesinin durumu ne olur?

  • Sözleşme süresi içinde; menfaat sahibinin değişmesi halinde sigortanın hükmü devam eder ve sigorta ettirenin sözleşmeden doğan hak ve borçları yeni hak sahibine geçer. Değişiklik halinde, sigorta ettiren/sigortalı ve sigortanın varlığını öğrenen yeni hak sahibi durumu 15 gün içinde sigortacıya bildirmekle yükümlüdür.

    Sigortacı değişikliği, yeni hak sahibi de sigortanın varlığını öğrendiği tarihten itibaren 8 gün içinde sözleşmeyi feshedebilir. Süresinde kullanılmayan fesih hakkı düşer.

    Sigortalı şeylerin sahibinin değişmesi anında ödenmesi gerekli prim borçlarından, sigorta ettiren ile fesih hakkının kullanmayan yeni hak sahibi birlikte sorumludur.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Sigortalının ölümü halinde, yangın sigortası poliçesinin durumu ne olur?

  • Sigorta ettirenin ölümü halinde, sözleşmeden doğan bütün hak ve borçlar yeni hak sahibine geçer.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Yangın sigorta poliçesinde prim nasıl tespit edilir? Her şirket farklı fiyat verebilir mi?

  • Yangın sigortasında ve yangına ek olarak verilen deprem ve yanardağ püskürmesi dışındaki diğer ek teminatlarda (grev, lokavt, kargaşalık, halk hareketleri, terör, sel ve su baskını, yer kayması, fırtına, dahili su, duman, taşıt çarpması, kara taşıtları, deniz taşıtları, hava taşıtları, kötü niyetli hareketler) prim tutarı sigorta şirketlerince serbestçe belirlenmektedir.

    Yangın sigortasına deprem ve yanardağ püskürmesi teminatının eklenmesi halinde ise İhtiyari Deprem Ve Yanardağ Püskürmesi Teminatına İlişkin Tarife Ve Talimat hükümleri uygulanır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Hasar durumunda sigortalının yükümlülükleri nelerdir?

  • Sigorta ettiren/Sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde aşağıdaki hususları yerine getirmekle yükümlüdür:

    1- Rizikonun gerçekleştiğini öğrendiği tarihten itibaren en geç 5 iş günü içinde sigortacıya bildirimde bulunmak

    2- Sigortalı değilmişçesine gerekli kurtarma ve koruma önlemlerini almak ve bu amaçla sigortacı tarafından verilen talimata elinden geldiği kadar uymak.

    3- Sigortacı veya yetkili kıldığı kimselerin, makul amaçlarla ve uygun şekillerde hasara uğrayan bina ve yerlere girmesine, bunları teslim almasına, el koymasına, muhafaza altına almasına ve zararı azaltmaya yönelik girişimlerde bulunmasına izin vermek

    4- Zorunlu haller dışında, hasar konusu yer veya şeylerde bir değişiklik yapmamak

    5- Sigortacının isteği üzerine, rizikonun gerçekleşmesi nedenlerini ayrıntılı şekilde belirlemeye, zarar miktarıyla delilleri saptamaya, rücu hakkının kullanılmasına yararlı ve sigorta ettiren için sağlanması mümkün gerekli bilgi ve belgeleri gecikmeksizin sigortacıya vermek.

    6- Zararın tahmini miktarını belirtir yazılı bir bildirimi makul ve uygun bir süre içinde sigortacıya vermek.

    7- Tazminat yükümlülüğü ve miktarı ile rücu haklarının saptanması için sigortacının veya yetkili kıldığı temsilcilerinin sigortalı yer veya şeylerde ve bunlarla ilgili belgeler üzerinde yapacakları araştırma ve incelemelere izin vermek.

    8- Sigortalı yer veya şeyler üzerine başkaca sigorta sözleşmeleri varsa bunları sigortacıya bildirmek.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Hasar bildirimi yapıldıktan ne kadar süre sonra sigorta şirketinin olumlu veya olumsuz sigortalıya bilgi vermesi gerekir?

  • Sigortacı hasar miktarına ilişkin belgelerin kendisine verilmesinden itibaren 1 ay içerisinde gerekli incelemelerini tamamlayıp hasar ve tazminat miktarını tespit edip sigortalıya bildirmek zorundadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Hasar sonrasında sigorta tazminatı nasıl hesaplanır?

  • Sigorta tazminatının hesabında 3 yöntem vardır:

    Poliçede sigorta tazminatının hesabına ilişkin bir hüküm bulunmuyorsa, sigortalı şeylerin rizikonun gerçekleşmesi anındaki tazmin kıymeti (rayiç bedel) esas tutulur. Ancak sigorta ettiren ve sigortacı poliçenin ikame bedeli (yeni değer) üzerinden tanzim edilmesi hususunda anlaşabilir. Bu durumda poliçenin ikame bedeli (yeni değer) üzerinden tanzim edildiği poliçede açıkça belirtilir.

    Rayiç bedel esasına göre tanzim edilen poliçelerde; teminat kapsamına dâhil edilmiş olan kıymetlerin tazminat ödemelerinde eskime, aşınma, yıpranma (kullanma payı) ve başka sebeplerden ileri gelen kıymet eksilmeleri düşülür ve varsa yenilerinin belirgin randıman ve nitelik farkları da ödenecek tazminattan indirilir.

    Yeni değer (nakliye, montaj, gümrük, vergi, resim, harç masrafları dâhil olmak üzere yenisinin ikame bedeli) esasına göre tanzim edilen poliçelerde, teminat kapsamına dahil edilmiş olan kıymetlerin tazminat ödemelerinde;

    - Poliçede eskime, aşınma, yıpranma (kullanma) payı için belirtilmiş olan azami oranın veya yaşın aşılmaması kaydıyla, rizikonun gerçekleştiği yer ve tarihte sigorta konusu kıymetin yeniden yapım veya alım maliyetine göre bulunan ikame bedeli esas alınır. Ancak sigortacının eksik sigorta, sovtaj ve belirgin teknoloji farkından kaynaklanan tenzilat hakları saklıdır.

    - Eskime, aşınma ve yıpranma (kullanma) payı için poliçede belirtilmiş olan azami oranının veya yaşın aşılmış olması halinde, tazmin kıymetinde rayiç bedel esası dikkate alınır.

    Üçüncü bir yöntem ise mutabakatlı değer esasıdır. Sigorta sözleşmesinin yapılması sırasında veya sigorta süresi içinde; sigorta konusu bina, sabit tesisat, makineler, demirbaşlar veya ev eşyasının değeri sigorta ettiren ve sigortacının oybirliği ile seçtikleri bilirkişiler tarafından saptanır ve taraflarca kabul olunursa, rizikonun gerçekleşmesi durumunda tazminatın hesabında bu değere taraflarca itiraz olunamaz.

    Mutabakatlı değer esasıyla yapılacak sözleşmeler için saptanacak değer listesi en çok bir yıllık sigorta süresi için geçerlidir.

    Bilirkişi masrafı, sözleşmeyi mutabakatlı değer esasıyla isteyen tarafa aittir.

    Ticari emtia üzerine mutabakatlı değer esasıyla sözleşme yapılamaz.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Zorunlu Deprem Sigortası
  • Zorunlu Deprem Sigortası hangi binaları kapsar?

  • Zorunlu Deprem Sigortası genel anlamıyla, belediye sınırları içinde kalan meskenler için geliştirilmiş bir sigorta sistemidir. 6305 sayılı Afet Sigortaları kanunu gereğince, aşağıda tanımlanmış binalar güvence altına alınır:

    - Tapuya kayıtlı ve özel mülkiyete tâbi taşınmazlar üzerinde mesken olarak inşa edilmiş binalar,

    - 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu kapsamındaki bağımsız bölümler,

    - Bu binaların içinde yer alan ve ticarethane, büro ve benzeri amaçlarla kullanılan bağımsız bölümler,

    - Doğal afetler nedeniyle devlet tarafından yaptırılan veya verilen kredi ile yapılan meskenler.


    Zorunlu Deprem Sigortası ayrıca yukarıdaki koşullara uyan;

    - Kat irtifakı tesis edilmiş binalar,

    - Tapuda henüz cins tashihi yapılmamış ve tapu kütüğünde vasfı "arsa vs." olarak görünen binalar,

    - Tapu tahsisi henüz yapılmamış kooperatif evleri,

    için de geçerlidir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Zorunlu Deprem Sigortası ile sunulan teminat neleri içerir?

  • Zorunlu Deprem Sigortası ile depremin ve deprem sonucu meydana gelen yangın, infilak, tsunami ve yer kaymasının doğrudan neden olacağı maddi zararları, poliçede belirtilmiş limitler dahilinde karşılanır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği


  • Zorunlu Deprem Sigortasında teminat tutarı nasıl tespit edilir?

  • ZDS her yıl yapı maliyetlerindeki artışa paralel olarak belirlenen azami bir tutara kadar teminat sunar. Azami teminat tutarının tespitinde mevcut yapı stokunun büyük bir kısmını oluşturan binaların yeniden inşa bedeli (arsa değeri hariç) dikkate alınır. Sigorta yaptıranların teminat tutarları (sigorta bedeli), bu azami teminat tutarını geçmemek üzere, meskenlerinin büyüklüğüne ve yapı tarzına göre belirlenir. Eğer meskenin değeri DASK tarafından verilen teminat tutarını aşıyorsa, sigortalı, aşan kısım için sigorta şirketlerinden isteğe bağlı olarak deprem sigortası yaptırabilir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Zorunlu Deprem Sigortasında tespit edilen sigorta bedeline konutun arsa bedeli dahil midir?

  • Sigorta bedeline, konutun arsa bedeli dahil değildir. Herhangi bir depremde konut tamamen yıkılsa dahi, "arsa" üzerinde sigortalının arsa payı baki kalacağından arsa değeri dikkate alınmaz. Sigorta tazminatının hesabında, rizikonun gerçekleştiği yer ve tarihte, binanın piyasa rayiçlerine göre bulunan yeni inşa bedeli esas alınır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Zorunlu Deprem Sigortası Poliçesi düzenlemek için gerekli bilgiler nelerdir?

  • Sigortalının adı, adresi, telefonu, cep telefonu, T.C. Kimlik Numarası, Vergi Kimlik Numarası (Tüzel Kişiler için), sigortalanacak binanın açık adresi, tapu bilgileri, inşa yılı, yapı tarzı, toplam kat sayısı, hasar durumu, meskenin brüt yüzölçümü (m2), kullanım şekli bilgileri gereklidir. Yanlış beyandan doğabilecek maddi kayıplar sigortalının sorumluluğundadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Zorunlu deprem sigortasında eşyalar teminat kapsamında mıdır?

  • Zorunlu Deprem Sigortası sadece binaları kapsamaktadır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Bir deprem sonrasında hasar meydana geldiği takdirde neler yapılmalıdır?

  • Deprem sonrasında, hasar meydana geldiğinin öğrenilmesinin hemen ardından, hasar durumu 125 Alo DASK Çağrı Merkezine bildirilmelidir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Hasar durumunda DASK'a gönderilecek belge ve bilgiler nelerdir?

  • Hasar durumunda Hasar Bildirimi TC kimlik veya poliçe numarası ile hasar bildirimi yapılmalı, güncel tapu bilgisi, hasar yeri açık adresi (eksper gönderimi ve değerlendirmesinin kolaylığı için) ve sigortalı telefonu bilgilerinin DASK’a iletilmesi gerekmektedir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Tazminat ödemeleri ne kadar süre içerisinde yapılır?

  • Tazminat tutarının kesinleşmesi ve evrakın tamamlanmasını takiben, tazminat ödemeleri en geç 1 ay içerisinde yapılır.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Zorunlu Deprem Sigortasında tazminat hakkının eksilmesi veya kaybedilmesi durumu olabilir mi?

  • Malik veya intifa hakkı sahibi, binanın ve her bir bağımsız bölümün projeye aykırı olarak ve taşıyıcı sistemi olumsuz yönde etkileyecek şekilde tadil edilmesine veya zayıflatılmasına karşı gerekli tedbirleri almakla yükümlüdür.

    Malik veya intifa hakkı sahibi, hasarın projeye aykırı olarak ve taşıyıcı sistemi olumsuz yönde etkileyecek tadilat nedeniyle ortaya çıktığının tespit edilmesi durumunda, sigortadan tazminat alma hakkını kaybeder.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği

  • Zorunlu Deprem Sigortası ile verilen teminatın binanın değerini karşılamadığı durumlarda ne yapılabilir?

  • Aynı bina/bağımsız bölüm için birden çok Zorunlu Deprem Sigortası yaptırılamaz. Ancak, Zorunlu Deprem Sigortası yapılan bağımsız bölüm veya binanın değeri Zorunlu Deprem Sigortası ile belirlenen sigorta bedeli tutarının üzerinde ise, bu tutarın üzerindeki kısım için, Zorunlu Deprem Sigortasının yapılmış olması kaydıyla, sigorta şirketleri tarafından yangın sigortası ile birlikte ihtiyari deprem teminatı verilebilir.

    Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği